Rabu, 12 Mac 2014

Petua atasi bengkak susu...

BENGKAK SUSU...kebiasaan nya dalam pantanglahkan..ti pernah rasa gak dalam pantang jerlah..time susu banyak tapi baby lak tak mau buka mata..letak air kat mata pun tak mau bangun..buka kain pun tido gak..biasanya kalo baby yang jaundise memang susah nak buka matakan..Biasanya kalo bengkak susu boleh jadi DEMAM...kalo kita demam habislahkan siapalah nak jaga baby,abang-abang lagi...so sini ti nak share sikit cara tradisional bagaimana nak atasi bengkak susu..semoga boleh jadi manfaat buat ti di lain waktu dan ibu-ibu yang sedang dalam pantang tu..

cubalah petua berikut supaya boleh membantu ibu-ibu yang mengalami bengkak susu..
1pakailah coli menyusu yang memberi sokongan walaupun pada waktu malam. Pastikan ia padan dan tidak terlalu ketat.

2susukan bayi anda dengan kerap,iaitu setiap 2 ataupun 3 jam gitu,walaupun terpaksa kejutkan bayi anda,anda memng terpaksa lakukan..pastikan bayi menyusu di kedua-dua belah pada setiap penyusuan..cuma pastikan kosongkan yang sebelah dulu sebelum bagi yang sebelah lagi.pada sesi penyusuan yang berikutnya,mulakan dengan sebelah payudara yang terakhir di hisap.

3mungkin sukar bagi bayi untuk menghisap kalo puting ibu keras..Untuk pastikan puting anda tidak mengeras akibat daripada bengkak itu,perah sikit susu anda dengan tangan atau pam susu keluar sedikit sehingga puting kembali normal

4satu cara untuk memudahkan pengeluaran susu ialah dengan meletakkan tuala panas di dada, ataupun mandin dengan air suam sebelum memerah. Air suam itu sendiri akan membantu susu keluar dengan sendirinya dan dapat melembutkan puting susu anda. Ini akan memakan masa,sabar dan teruskan berusaha.

5semasa bayi sedang menysus,urut payudara yan sedang dihisap perlahan-lahan. Ini dapat membantu pengaliran susu dengan lancar dan turut melegakan sedikit ketegangan dan ketidakselesaan pada payudara.

6Jika payudara terlalu penuh dengan susu,menggunakan pam sekali sekala untuk mengeluarkan susu yang berlebihan adalah elok dan tidak akan memburukkan keadaan, penghasilan susu yang berlebihan akan berlaku jika si ibu mengepam lebih dari keperluan bayinya sedangkan bayi itu sudah menyusu dengan baik.

7Menyikat payudara anda yang bengkak..urutkan dari bawah ke atas puting..menghala ke puting.lakukan berulang kali dan pengaliran susu akan kembali lancar.Pastikan anda juga menyusu secara langsung.

8Daun kubis segar juga dapat membantu melegakan kesakitan. Ambil daun kubis dan tekupkan kepada payudara.Cara ini tidak boleh di amalkan selalu kerana ia boleh menyebabkan susu menjadi kering

9Ambil cuka makan dan campurkan dengan air di dalam piring. Ambil kapas,celup dan sapu pada sekeliling payu dara. Jangan sampai terkena puting. lakukan setiap hari sehingga tiada lagi masalah bengkak.

10.Ambil beberapa daun sirih dan disapu minyak zaitun di permukaan hadapan. Layur daun sirih tersebut di atas tudung periuk. Tekap pada payudara bila daun agak-agak suam,selain melancarkan pengeluaran susu ia juga membantu dalam masalah kesakitan bengkak tersebut.

Jika anda ingin menahan sakit,anda boleh mendapatkan paracetamol dengan nasihat daripada doktor.

Rujukan pa&ma edisi mac2014/eksklusif penyusuan


BERMINAT & INGIN DAPATKAN DISCOUNT HEBAT??
  Jangan segan silu untuk contact ti k..
Siti berada  di kawasan Dungun,Paka,Kerteh dan Kuala Terengganu
Boleh COD ke kawasan berdekatan dan juga boleh menggunakan perkhidmatan pos laju ke seluruh kawasan malaysia termasuk sabah dan sarawak.
call/watsapp/pm di no 0139721859
email: natrah4ever@gmail.com
https://www.facebook.com/ctnatrah.shaifuddin
Setiap pembelian dari ti akan dapat
* konsultan percuma
* free gift


mungkin anda juga teringin untuk ketahui:

1.Tips untuk banyakkan susu ibu
2.Menu yang boleh tingkatkan pengeluaran susu ibu
3.Kenapa set Berpantang Shaklee Hebat? 
4.Set berpantang shaklee sama hebat dengan tradisional
5.Makanan yang boleh tingkatkan pengeluaran susu ibu 

2 ulasan:

  1. memang kalau bengkak susu sakit ya amat kan..aida pon pernah rasa time dalam pantang..memang demam sehari..Tapi Alhamdulillah..selalu letak kobis dan tuam Breast..Alhamdulillah berkesan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulahkan aida...yang demam tu tak mau tu..takpa next time ikut petua ni in sya ALLAH KAN..selamat berkenaln aida

      Padam