Isnin, 30 Mac 2015

Apa itu kalori?

Assalamualaikum w.b.t...

Hye apa khabar uolls..harapnya sihat selalulah ya...Bulan ni ti nak fokus bab KURUS bagi ibu menyusu ni...Sebabnya terlalu ramai tau ibu menyusu yang PM ti bagitau lepas anak menyusu ataupun lepas sudah mengepam..Mulut ni bagai disuruh-suruh ja nak mengunyap...


Hahahah..mana taknya kalo setiap masa mulut ni tak berhenti mengunyap...jadi BELON lah kita nikan..huhuhu..betul tak...TAPI memang naluri ibu lepas menyusu memang macam tu...nak makan...sebabnya kita dah keluarkan tenaga semasa menyusu ni..

uolls tau kan...setiap kali uolls menyusu...500kca akan digunakan...macam uollls pergi jim lah...ni tak payah nak nak g jim..dah boleh bakar KALORI sebenarnya...

Tetapi masalah ibu-ibu sekarang ni...bila lapar jer pergi cari makanan MANIS...air-air MANIS...sebab tulah badan bagai dipam pam ni...betul tak...

So target ti bulan april ni nak bantu mommies yang ada masalah berat badan selepas melahirkan baby ni...yang berkaitan selepas menyusu...

Gambarajah 1: apa itu kalori

APA ITU KALORI

"Kalori adalah unit pengukur bagi tenaga. Ia dikenali sebagai unit “kcal”. Tanpa kalori, diri kita tidak dapat menjalankan fungsi-fungsi asas seperti bernafas, berpeluh, mengekalkan suhu badan dan lain-lain lagi.
Dimana sumber kalori (tenaga) yang kita perlukan?
Sumber kalori yang kita dapat adalah melalui makanan dan minuman. Secara asasnya 1 gram protein memberikan 4 kcal. 1 gram karbohidrat memberikan 4 kcal. Dan 1 gram lemak memberikan 9kcal.

Apabila sebut jer kalori..semua ingat makanan..yer dak??tapi kita memang perlukan kalori dalam kehidupan kita setiap hari..sebabnya kalori ni diperlukan untuk menjana tenaga...Setiap hari kita perlukan tenaga untuk melakukan sesuatu kan...

Nak menyapu sampah,nak menyapu rumah,nak sidai kain,nak makan pun perlukan tenaga..kalau tak de tenaga..nak angkat tangan pun tak mampu kan??

So tenaga ni memang perlulah..dan KALORI pun memang perlulah jugak kalo kita ni manusia..hahaha..TETAPI kalori yang kita ambil berlebihan dalam makanan kita setiap hari yang tidak di bakar itulah yang akan ditukarkan kepada LEMAK...

So lemak yang tidak dibuang inilah akan berkumpul dan lama-kelamaan badan kita pun jadi TONGLAH kekdahnya....huhuhu..

Ni contoh ti nak bagi...SARAPAN PAGI...



Gambarajah 2. nilai kalori popia 4 biji

Sarapan pagi kita nak diet kononya..tapi tak mau ambik nasi....kita makan jer kuih popia goreng ni..Makan satu tak kenyang ambik lagi satu..tak kenyang gak kan..ambik lagi..sampai 4 ketul...ambik ko 4 ketul popia ni bersamaan dengan 376 kca..lebih banyak dari kalori nasi minyak...korang rasa mana yang kenyangkan perut kita orang malaysia ni?
Huhuhu..tepuk dada tanya diri sendirilah kan...oraittt...setakat ni jah dulu ti nak terangkan apa maksud kalori ni k..

Dari Nabi shallallahu alaihi wasallam bahwa beliau bersabda, “Kami adalah kaum yang tidak makan sampai kami lapar dan jika kami makan maka kami tidak (sampai) kenyang.” Maksudnya mereka ini makan secara sederhana.

Dalam hadith pun ada sebut kan..bukan nya suka-suka ada hadith macam ni...adalah pengajaranlah tu..betul tak..

SELAMAT BERAMAL!!! 


11 ulasan:

  1. bila cerita tentang kalori, baru jer timbang kalori tadi ni ha... hu hu hu...

    BalasPadam
    Balasan
    1. huhuhuhu...sekarang nak makan kira kalori dulu baru makan...takut punya pasaiii...

      Padam
  2. thanks kaknoor singgah follow sini

    BalasPadam
  3. Senang kata kena alert bab kalori makanan yg nak masuk dlm perut. Periksa dulu baru makan ye Ti. Tapi kakak ni janji nampak sedap terus aje ngap:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. akak...sebelum tau kira kalori nikan..semua makanan nampak sedap..tapi bila dah ada ilmu ni..setiap kali nak makan fikir dulu..cek kalori dulu baru makan..huhuhu..takut gak gemuk tu

      Padam
  4. uishhhhh takutnya bila tahu huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. kan azney.....tang lemak tu yang takut tu

      Padam