Rabu, 14 Mei 2014

Kenapa Pisang Boleh atasi stress??

Assalamualaikum w.b.t

salam sejahtera dan semoga sihat-sihat semuanya hendaknya. Sekarang ni mesti yang sedang bekerja dan ada juga mommies yang sekarang ni time restkan,baru sudah masak bagi makan kat c.abang dan anak-anak..Alhamdulillahkan ALLAH bagi kita peluang untuk berbakti kepada keluarga. Dan syukur alhamdulillah ALLAH bagi kita lebih masa untuk berehat sambil melayan blog-blog sahabatkan.

Kerja rumah yang semakin hari semakin bertambah takkan pernah habiskan??tiap-tiap hari pasti ada karenah baru dari ank-anak dan masalah kerja yang belum selesai. yang bekerja ada masalah di pejabat lak,dengan perangai boslah yang sentiasa jer masalah yang di cari..oppppssss maaf bos..ada gak bos yang baik sangt,boleh buat kawan kan.

STRESS,TERTEKAN kat tempat kerja mahpun surirumah yang 24 jam berada di rumah sangatlah sinonim kan,,setiap orang pasti akan ada masalah tersendiri.


Semua tu bagi ibu menyusu pasti akan buat masalah kerana stress mahupun tekanan ini sangat mempengaruhi pengeluaran susu mommies-mommies,sebab tekanan nilah kita tidak akan dapat pump susu dengan kuantiti yang bnayk!!!!  risau kan???

Sini ti nak bagi petualah,makan PISANG..pisang apa jerlah yang sedap,macam pisang berangan ker,pisang lemak manis ker,pisang emas ker,pisang apa jerlah yang mommies suka. 



KENAPA LAK PISANG ?

Ni salah satulah dari makanan yang boleh mengurangan tekanan yang kita ada.KERANA
dalam kandungan pisang ni mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan seseorang berasa tenang, mengembalikan perasaan hati dan membuatkan rasa gembira.

dalam pisang juga mengandungi B6 yang boleh mengurangkan rasa tekanan yang kita rasai.
Ada 8 jenis kandungan B yang kita amat perlukan dalam badan. KAndungan vitamin B selalunya akan berkurang melalui air kencing.

JOM KITA LIHAT APA YANG PENTING SANGAT VITAMIN B ni..

  • Vitamin B1~menggalakkan pertumbuhan dan merangsang fungsi otak, membantu kesihatan sistem saraf, mencegah kelesuan, meningkatkan stamina, membantu sistem pencernaan dan metabolisma
  • Vitamin B2~Memproses asid amino dan lemak.Juga membantu mengaktifkan vitamin B-6 dan asid folic.
  • Vitamin B3~Membantu mengurangkan kolestrol di dalam darah dan pengaliran kolestrol dalam darah;membantu dalam kesihatan kulit yang baik,membantu sistem pencernaan.. Kajian klinikal membuktikan kadar B3 yang rendah dapat menyebabkan depresi dan seterusnya meninggikan kadar utk menjadikan seseorang psyco/sakit mental
  • Vitamin B5~Membantu mengurangkan stress fizikal/mental; membantu mengurangkan penuaan pramatang
  • Vitamin B6~Vitamin utama dalam proses asid amino. Mengawal serotonin didalam otak kerana ketidak seimbangan serotonin akan menyebabkan depressi..
  • Vitamin B9~Bersama2 dengan vitamin B12, vitamin B9 membantu fungsi neurotransmitter as well as aktiviti mengurangkan depresi didlm badan
  • Vitamin B12~Mengawal kesihatan sistem saraf dan membantu pembinaan sel darah. Kekurangan B12 akan menyebabkan depressi,tidak tenteram
  •  
 
Stress ini sebenarnya tidak boleh dipandang ringan kerana kesannya amatlah buruk. Sekiranya dibiarkan, boleh membawa kepasa kesan fizikal seperti pertambahan berat badan, obesiti, pening dan sakit kepala, sakit perut dan banyak lagi. Lebih memburukkan keadaan bila stress juga boleh mengganggu emosi dan membawa kepada kesan penyakit mental. Vitamin B ada dalam set lengkap menyusu shaklee ni. Untuk dapatkan SET PENYUSUAN YANG LENGKAP dengan segera boleh klik order di bawak k...ikut turutan yang diberikan 


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=4fc245833764a5130d7e65c94dac4892


Untuk konsultan percuma selepas pembelian boleh 


call/Whatsapp ke no 0139721859

Kesimpulannya mommies yang menyusu patut jadikan amalan makan buah pisang setiap hari,sebagai langkah menghadapi tekanan yang bakal kita tempuhi.
Semuanya ini untuk baby kitakan..penyusuan sehingga 2 tahun mengikut sunnah.. SELAMAT BERJAYA MOMMIS_MOMMIES

2 ulasan: