Jumaat, 21 November 2014

Faktor rambut Gugur

Assalamualaikum. w.b.t..

Apa khabar mommies-mommies hebat...Malam ni ti nak ceritalah sedikit sebanyak tentang.....
KENAPA RAMBUT GUGUR LEPAS BERSALIN??


Korang alami tak masa lepas habis bersalin??Gerunkan..sampaikan ada yang tahap BOTAK tau..nauzubillah..kita doakan yang terbaik untuk mommies ni k...Kita yang belum terlambat ni jangan biarkan saja k kalau perasan rambut gugur dari kebiasaan ni....

ANTARA FAKTOR KENAPA MOMMIES LEPAS BERSALIN KEGUGURAN RAMBUT...
  1. Hormon...
  2. Nutrisi - kekurangan nutrient yang diperlukan rambut dan badan
  3. Stressssss....
Malam ni ti nak bincangkan pasal hormon jer dulu k...baca satu-satu barulah faham kan?
Sebenarnya rambut gugur lepas bersalin ni NORMAL...sebabnya semasa kita pregnant..hormon ESTROGEN DAN PROGESTERON sangatlah tinggi..so masa ni rambut takkan gugur dan pertumbuhan rambut terhenti dalam fasa anagen ataupun dikenali sebagai fasa pertumbuhan.

APA ITU HORMON ESTROGEN @ PR0GESTERON LAK..ni pnjng lak nk cerita...untuk bab rambut ni cuma kena faham..kalau kedua hormon ni tinggi rambut memng kurang gugur ataupun takkan gugur pun ada...cuba kita tengok ibu mengandung..mereka masa ni berseri-seri kan..Cantik ja kan..




Ibu kena tau k...hormon estrogen ni kena turun sebabnya untuk bagi peluang kepada hormon prolactin meningkat...Apabila hormon prolactin tinggi maka susu akan banyak yang dapat dihasilkan..HORMON PROLACTIN ni adalah hormon menyusu..Lepas bersalin kita dah ada susu kan??ha hormon nilah

Faham tak lagi..bagaimana terjadinya masalah rambut berkaitan dengan hormon ni?So bagi ibu yang ada baby dalam linkungan 3-4 bulan..jangan risau..sebabnya ia adalah perkara normal..TETAPI kalau setahun dah bby kita tapi still berlarutan sampai nak nampak kulit kepala dah tu..tu bukan normal k...Kena baiki hormon tu...

TETAPI yang menggunakan pil perancang pun kena hati-hati gak...ada jenis pil perancang yang mengganggu hormon tau...ok...faham kan uolllss...

Ada langkah penyelesaiannya....ada jangan bimbng...nanti ti cerita k nak buat macamna..Lepas ni baca lak sambungannya ti nak cerita KENAPA NUTRISI PENTING untuk pertumbuhan rambut lak k..

YANG NAK TAU RAWATANNYA...yang dah tak sabar nak tunggu entri ni sampai habis...kol or whatsapp jer ti k..013.972.1859

8 ulasan:

  1. Slm knl dri lya..tq sudi singgah komen ke blog lya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wslm..sama-sama lya..thanks ya sudi singgah

      Padam
  2. Assalam...
    Nasibbaik bunda tak pernah mengalami keguguran rambut yang serius...

    Salam ukhuwah dari BUNDA...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wslm...bonda...bonda antara yang beruntunglah ni..jagalah seelaok-elonya mahkota kitakan bonda...salam ukhuwah juga dari saya bonda

      Padam
  3. Byk jugak gugur rambut skrg ni. Masa anak umur 3,4 bulan dulu masih lagi tak gugur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. assalam..sekarang ni ank sis dah brp buln?kalo xsampi setahun lgi normll..huhu

      Padam
  4. lya skarang ni bru rambut gugur teruk sgt..

    BalasPadam
    Balasan
    1. bnyk sgt ker lya?kalo anak dah lebih dr setahun kena ikhtiarlah...mau ka?

      Padam