Ahad, 14 September 2014

ESP,Rendah Glisemik..jom kurus

Hai...apa khabar uollss..

" akak kalo saya ambik ESP kan saya rasa kenyanglah..kalo termiss ambik ESP asyik duk lapar jer..macamna nak berdiet ni..kalo minum ESP bolehla kan nk kurus..huhuhu" tu dia luahan pengguna ESP..first time ni dia ambik ESP..

Meh sini ti nak terangkan okai..kenapa yer kalau kita minum ESP kita jadi kenyang..

KENAPA?

Pernah dengar tak INDEKS GLISEMIK rendah?tau tak apa tu indeks glisemiks?
Glycemic Index merupakan tahap pengukuran kualiti untuk karbohidrat dalam sesebuah makanan, berdasarkan berapa pantas 50g karbohidrat tersebut untuk menaikkan paras glukosa dalam darah. Kadang-kadang, ia juga merujuk kepada berapa pantas insulin yang akan dirembeskan (oleh pancreas) sebagai tindak balas oleh karbohidrat tersebut, dan berapa pantas karbohidrat tersebut dicernakan. Nilai rujukan untuk G.I ialah 100 (iaitu nilai G.I untuk glukosa).

Ringkasnya INDEKS GLISEMIK ni pengukuran terhadap karbohidrat ditukarkan kepada gula dalam darah dan tenaga..JIka penukaran ini perlahan,tahap kelaparan akan menjadi perlahanlah..so kita akan rasa lambat lapar..


Pada gambarajah kat atas tu meh kita huraikan okaii..zaman sekolah dulukan cikgu suka kita huraikan gambarajah kan..

JIka kita ambik makanan yang mempunyai INDEKS GLISEMIK yang tinggi,karbohidrat dalam makanan yang kita makan tu akan bertindakbalas dengan cepat..Karbohidarat bertindakblas dengan ditukarkan kepada gula dalam darah dan menjadi tenaga. Tenaga akan dirembeskan dengan cepat dan menyebabkan PERASAAN lapar kita akan menjadi cepat..sebab itulah kita akan rasa lapar jer memanjang..

NAK TAU TAK MAKANAN APA YANG TINGGI INDEKS GLISEMIKS?

 
 Tengok kat carta makanan ni okey yang-yang...makanan yang indeks glisemiksnya rendah adalah dibawah 55 yang glisemiks tinggi atas pada 70...fahamkan..
Contohya bahagian snack yang paling rendah adalah PIZZA..so yang rasa tak mau makan nasi makan pizza pun ok..Bahagian roti lak ROTI KOSONG, sayur-sayuran banyak tu yang rendah..Buah-buahan CERI paling rendah okai..SUSU lak YOGURT..dan soy milk antara yang rendah gaklah..

Sini ti nak terangkan kenapa minum ESP ni cepat kenyang..makan sekali jer sehari nasi..tak makan tengahari pun tak kisah manalah kan..

SEBABNYA....

ESP nama panjangnya ENERGY SOY PROTEIN...dari golongan soya yang mana kita tengok kat atas dalam golongan yang rendah indeks glisemiknya..



INDEKS GLISEMIK untuk ESP adalah 39 GI..sbb tulah yer ESP boleh kurangkan rasa lapar kita..yang ingin kuruskan badan tu bolehla try CONSUME ESP k...kalo tak mau minum esp trylah makan makanan yang rendah glisemiknya ok..




Yang berminat nak order..boleh terus kol ti k..whatsap pun boleh..

siti Natrah Che Kamarudin pengedar sah shaklee anda iD no:1080925
 Hubungi saya di No 013-9721859 
 Emel ke natrah4ever@gmail.com atau
 pm ke fb facebook (ctnatrah che kamaruddin)untuk dapatkan harga (RM) setiap set dan sebarang tempahan.



Ti COD ke kawasan Dungun,Paka ,Kerteh dan Kuala Terengganu. Juga menggunakan perkhidmatan pos laju ke seluruh Malaysia termasuk sabah dan sarawak


Dapatkan juga konsutasi percuma apabila anda membeli produk shaklee dari saya pada bila-bila masa anda perlukannya!!.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.

1 ulasan:

  1. Salam Siti Natrah.... Kak Diela ada tag awak kat sini

    http://dielacraft.blogspot.com/2014/09/the-versatile-blogger-award.html

    Selamat bersegmen.

    BalasPadam