Rabu, 23 Julai 2014

Simpton Tekanan darah rendah

Assalamualaikum w.b.t

Salam ramadhan yang ke 25 dah yer hari ini...Alhamdulillahkan lagi 4 hari kita akan sambut syawal..hari raya bagi yang berpuasalah..yang tak puasa tu janganlah lebih-lebih lak nak raya..huhuhu...malu I...

Malam ni ti nak share mengenai mengenai Tekanan darah rendah...
Apa itu Tekanan darah rendah dan simptom-simptomnya..
Apa yang ti nak share ni ada kaitan dengan penyakit Abah ti sendiri..

APA ITU TEKANAN DARAH RENDAH?

Tekanan darah rendah (hipotensi) adalah keadaan tekanan darah yang lebih rendah dari tekanan yang diperlukan oleh tubuh, sehingga setiap organ dari badan tidak mendapat aliran darah yang cukup dan menyebabkan timbulnya gejala hipotensi. Tekanan darah seseorang adalah berbeza. Ini kerana ia membabitkan kawalan utama otak, jantung, buah pinggang dan ransangan di dalam salur darah

SIMPTOM-SIMPTOM yang biasa dihadapi oleh Pesakit ini ialah?

  • Mereka akan menunjukkan gejala atau tanda-tanda awal seperti cepat lelah, 
  • pening kepala ketika posisi badan berubah, 
  • sukar untuk berkonsentrasi,
  •  mata berkunang-kunang,
  •  mual,
  •  kulit berasa dingin,
  •  pucat dan lembap,
  •  pernafasan cepat dan pendek, 
  • defresi dan cepat haus
Sini ti nak ceritakn sikit mengenai abah ti sendiri yang selama ni ti tahu dia ada tekanan darah rendah..bila buat kerja lebih sikit dia akan cepat letih..secara ringkasnya abah ti ni peniaga dan pengembala lembu..Peniaga adalah bidangnya mencari makan untuk menyara kami adik beradik..menyara ti sampailah ke UPM..Dan pengembala lembu adalah hobinya..itulah yang dia bagitau ti selama ni,dia minat dan dia suka..

Nak jadikan cerita Bulan puasa ni...memang sangat letihlahkan..lepas subuh dia akan ke pasar borong untuk beli barang nak berniaga,balik jer dari pasar borong dan settlekan hal kedai dia akan jalankan rutinya sebagai pengembala lembu..pergi bagi makan dan mesin rumput untuk bagi makan..Tersangat letih,dia akan tido jer lepas buat kerja sampailah petang nk berbuka..Bila time berbuka tak de selera dah..manalah ada selera bila badan letih masuk jer air dah tak de selera nak makan nasi..Lepas maghrib sambung balik tido..Terawih jarang-jarang...Memang sangat-sangat kesian melihat keadaan abah..TAPI ti tak tahu sebelum ni,lepas tu ti try bagi abah minum ESP dan telan 2 biji VITALEA..Alhamdulillah fedback positif dari abah ti sendiri..

Keesokkannya abah lebih bertenaga..Istilah letih dah tak ada..lepas balik jer dari pasar borong dan settelekan hal kedai terus lakukan aktiviti lembu lak...memang sampai ke berbuka abah tak tido..makan pun berselera..dan yang penting TERAWIH dah pergi..zohor dan asar pun pergi surau..Abah kata badan dia rasa bertenaga sikit dari biasa..dan hari ini adalah hari ke dua abah ambik ESP + VITALEA dan PERFORMANCE DRINK. ALHAMDULILLAH..kalau ti tahu sebelum ni lama dah ti bagi abah ti minum ESP dan VITALEA ni..Takpelah mesti ada hikmah disebaliknya ni kan..

Oklah lepas ni ti nak terangkan lak bagaimana ESP +VITALEA + PERFORMANCE DRINK sangat -sangat membantu pesakit macam abah ti ni..

Ok bye dulu...selamat pulang dari terawih dan selamat bermoreh yer...esok jangan lupa sahur lagi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan